سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تولید چمن‌های مقاوم به خشکی در ایران

یکی از محققان دانشگاه صنعتی اصفهان پایان‌نامه خود را موضوعی انتخاب کرده که با نیازهای روز کشور مرتبط است؛ یعنی تولید گیاه با خواص منحصربه‌فرد از جمله مقاومت به کم‌آبی.

محقق ایرانی چمن‌های مقاوم به خشکی تولید کرد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محققان دانشگاه صنعتی اصفهان طی پژوهشی، ژنتیک ویژگی‌های مرتبط با دیرزیستی، برگشت‌پذیری پس از خشکی و خواب تابستانه در فسکیوی بلند را بررسی کردند و به نتایجی رسیدند که می‌تواند به تولید چمن‌های مقاوم به خشکی منجر شود.

محمد هادی طالب صغادی که دکتری تخصصی خود را در رشته اصلاح نباتات - ژنتیک بیومتری در دانشگاه صنعتی اصفهان گذرانده درباره این طرح گفت: ایران به دلیل تغییرات اقلیم و روند گرم‌شدن کلی زمین، نسبت به سال‌های گذشته، بیشتر دچار خشکسالی‌های پیاپی می‌شود و پوشش‌های گیاهی قدیمی به دلیل گرم‌شدن آب و هوا و کمبود منابع آبی دیگر توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای مختلف را ندارند؛ بنابراین نیاز به اصلاح ارقام جدیدی است که در عین گرم‌شدن هوا و خشکسالی‌های پیش‌رو بتوانند عملکرد خود را حفظ کرده و دارای کارایی بالاتری نسبت به ارقام قبلی باشند.

وی ادامه داد: امروزه استفاده از گیاهانی که در عین مقاومت به انواع تنش‌ها دارای کاربردهای گوناگونی باشند در دنیا بسیار رواج یافته است. به همین منظور اصلاح گیاهان علوفه‌ای-چمنی که دارای کاربردهای وسیعی نظیر سازگاری با دامنه وسیعی از شرایط آب و هوا و خاک، عملکرد خوب علوفه، سهولت در استفاده از علوفه، فصل طولانی چرا، زیباسازی فضاهای شهری، تحمل خشکی، مقاومت در برابر بسیاری از بیماری‌ها و از جمله حشرات مضر، تولید بذر مطلوب و حفاظت از خاک بسیار ضروری است.

این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: با استفاده از روش‌های اصلاح نباتات در این گیاهان می‌توان ارقامی را تولید کرد که بسیاری از نیازهای امروز ایران را برطرف کند. یکی از گراس‌هایی که قابلیت زیادی برای اصلاح دارد گیاه فستوکاست که در عین حفظ عملکرد بالا در تمام سال برای چرای دام، زیباسازی فضاهای شهری و حفظ پوشش گیاهی مراتع بسیار کاربردی است. با وجود اینکه، این گیاه بومی و سازگار با شرایط آب و هوایی ایران بوده ولی تاکنون کارهای اصلاحی و ژنتیکی در این گیاه صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: همچنین به دلیل آنکه بذور چمن برای زیباسازی فضاهای شهری از خارج از کشور تهیه می‌شود؛ می‌توان با اصلاح این گیاه هزینه‌های سرسام‌آور برای تهیه آن در داخل کشور را کاهش داده و حتی اقدام به صادرات آن به کشورهای مشابه با آب و هوای ایران هم کرد. همچنین این گیاه دارای قابلیت پوشش‌دهی بسیار عالی برای مراتع ضعیف، خشک و حتی رو به تخریب کشورمان را دارد.

طالب صغادی در ادامه بیان کرد: با استفاده از نتایج این تحقیق، ارقامی شناسایی و معرفی شد که دارای قابلیت تحمل تنش خشکی بالایی هستند و ارقام علوفه‌ای شناسایی شده، مناسب برای کشت و تولید علوفه هستند و می‌توان از این گیاه تا هفت‌سال علوفه در سه کشت برداشت کرد. همچنین می‌توان از ارقام مقاوم این گیاه برای کشت در مراتع گیاهی هم استفاده کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از محاسن انجام این طرح، این بود که داده‌ها و ارقام از قبل تهیه شده بود که تا حد زیادی به پیشبرد اهداف طرح کمک کرد اما مشقت‌ها و سختی‌های انجام کار میدانی همچنان وجود داشت و فرایند آزمایش را سخت می‌کرد با این حال به نتایج جالبی در این تحقیقات دست یافتیم و چمن‌هایی را پیدا کردیم که مقاوم به خشکی بوده و عملکرد علوفه‌ای نیز داشتند.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

      اختراع...


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ